اعتباریابی عوامل موثر بر برندسازی باشگاه های لیگ برتر فوتبال با تکیه بر ارزشیابی مشتریان
|
هدا محسنی واحد1 ، محمد رحیم نجف زاده، 2، حبیب محمدپوریقینی3 ، حمید جنانی3 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران 2- استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران. ، najfzadehrahi@yahoo.com 3- استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران. |
|
چکیده: (412 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی عوامل موثر بر برندسازی باشگاه های لیگ برتر فوتبال با تکیه بر ارزشیابی مشتریان بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی و از جمله پژوهشهای کاربردی میباشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان باشگاههای لیگ برتر که همان هواداران و تماشاگران هستند، می باشد. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از نرمافزار SPSS Sample Power استفاده شد. با استفاده از این روش حجم نمونه برابر با 370 نفر برآورد گردید، که 370 پرسشنامه در بین جامعه آماری پخش و جمع آوری گردید برای گردآوری داه ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. سؤالات این بخش براساس الگوی برآمده از مرحله کیفی پژوهش بدست آمد. نوع امتیازدهی به این پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی لیکرت بود. همچنین پرسشنامه از 4 مولفه اصلی قابلیت های باشگاه، عوامل تسهیل کننده، عوامل توسعه دهنده و ضعف های مدیریتی تشکیل شده بود. ادامه جهت اعتباریابی الگوی مطلوب مدل مورد نظر از مدلسازی معادلات ساختاری رویکرد تحلیل عاملی تأییدی استفاده میشود. به این منظور از نرمافزار AMOS بهره گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم نشان داد 85 مفهوم اولیه، 17 مقوله اصلی (دارایی های باشگاه، نتایج مناسب باشگاه، تمایز با سایر باشگاهها، با ثباتبودن باشگاه، ارتباط با هواداران، عوامل فرهنگی، میزان محبوبیت و اعتبار باشگاه، عملکرد روابط عمومی باشگاه، راهبردهای اجرایی باشگاه، اقدامات برندسازی، درآمدزایی باشگاه، عملکرد مناسب مدیران، عوامل قانونی و حقوقی، فشار سازمان های بالادستی، تصمیمات سلیقه ای، حواشی تیم، ضعفهای کارکردی بالاتر از 4/0 بودند، که نشان دهنده این مورد بود که عوامل شناسایی شده دارای اعتبار مناسب و استانداردی میباشند.
|
|
واژههای کلیدی: برندسازی، ارزشیابی مشتریان، لیگ برتر فوتبال. |
|
متن کامل [PDF 475 kb]
(89 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|