1- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، Mobin.hajihassani@ut.ac.ir 2- استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران 3- استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
چکیده: (526 مشاهده)
امروزه سازمانهای مختلف در بهخدمت گرفتن نیروهای داوطلب با یکدیگر رقابت مینمایند؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل مفهومی توسعه مدیریت داوطلبی رویدادهای ورزش دانشگاهی ایران است. در پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی هرچه عمیقتر مدیریت داوطلبی رویدادهای ورزش دانشگاهی، از روششناسی کیفی استفاده شد. هدف مطالعه حاضر جمعآوری، جمعبندی، مفهومسازی و دستهبندی مفهومی برای طراحی الگوی اصلی پژوهش بود؛ از اینرو روش نمونهگیری هدفمند اسنادی و مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند که در چارچوب اهداف پژوهش حاضر قرار داشت، مورد استفاده قرار گرفت. بهطوری که پس از 11 مصاحبه با خبرگان پژوهش در 16 مرحله، پژوهشگر به اشباع نظری رسید.پس از کدگذاری و تجزیه و تحلیل متون برآمده از پژوهش، 120 مضمون پایه و 7 مضمون سازماندهنده از 152 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی از کدهای اولیه کشف شده و استنتاج شدند.در پژوهش حاضر بهمنظور اعتبارسنجی از شیوه کدگذاری دوگانه و از روش تحلیل مضمون شیوه ولکات (2008)، برای تحلیل دادههای پژوهش استفاده گردید. پس از کدگذاری و تجزیه و تحلیل متون برآمده از پژوهش، مقولهها شناسایی شده و روابط بین آنها نیز طبق الگو و پارادایم برآمده از تحلیل تماتیک تعیین و ارائه شد. سرانجام میتوان اذعان داشت که اتکاء یکپارچه به راهبردهای توسعه مدیریت داوطلبی رویدادهای ورزشی به مدیران این عرصه کمک میکند تا شیوههای کارکردی مناسب با داوطلبان را شناخته و در مسیری شفاف و هدفمند گام بردارند.
Haji Hassani M, Goodarzi M, Dehghan Ghahfarrokhi A. Explanation of development model in volunteering management of the Iranian university sport events. 3 2023; 11 (42) :119-135 URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-2060-fa.html
حاجی حسنی مبین، گودرزی محمود، دهقان قهفرخی امین. تدوین مدل مفهومی توسعه مدیریت داوطلبی رویدادهای ورزش دانشگاهی ایران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 1402; 11 (42) :119-135